Možnost výměny, nebo vrácení zboží do 9.1.2026

Poradna

Jak vybrat skialpový batoh

Svačinu a suché rukavice můžete odnést v jakémkoliv batohu. Ryze skialpový batoh má ale funkce, které pohyb v zimních horách hodně zpříjemňují – ba dokonce přispívají k vašemu bezpečí.

VŽDY S SEBOU

Noste v batohu ještě alespoň dvoje rukavice (jedny tenké a jedny velmi teplé), náhradní čepici a šátek, duct tape pásku (kterou opravíte téměř vše), nářadí pro úpravu vázání, rezervní talířek na hole a čelovku.

Vrstvy

Konstrukce batohu

Skialpový batoh má nižší profil – neodstává od těla. Neposouvá tedy těžiště těla dozadu, což je přínosné hlavně při sjezdu, kdy vás nesmí nic omezovat.

Oddělená kapsa na lavinové vybavení

Sondu a lopatu je dobré mít v samostatné „lavinové“ kapse hned ze dvou důvodů:

  • Pokud vašeho parťáka strhne lavina, potřebujete se k sondě a lopatě dostat rychle. Počítá se každá vteřina – prvních 15 minut přežívá 90 % zasypaných, 30 minut už ale jen třetina.
  • Lopatu a sondu použijte i pro určení lavinového rizika – při kopání sněhového profilu nebo kompresním testu. A mokré vybavení pak přece nebudete strkat mezi suché oblečení a další věci.

Systém pro uchycení lyží

Nastanou chvíle, kdy nebude možné jít s lyžemi na nohou – dostanete se do strmého terénu schůdného pouze na mačkách nebo dojedete do údolí, kde už nebude sníh. Nést lyže přehozené přes rameno bude buďto riskantní nebo nepohodlné – a tehdy využijete možnost upnout lyže na batoh:

  • Po stranách – příjemnější varianta, protože lyže zůstanou blízko těžiště těla. Batoh k tomu musí mít alespoň dva boční kompresní popruhy, případně ještě speciální pevnější popruh ve spodní části.
  • Na čelo – používá se hlavně u batohů s airbagem, aby lyže nebránily nafouknutí vaku. Batoh musí mít pro toto upnutí lyží speciální systém. Nicméně především těžké lyže pak nepříjemně táhnou batoh od těla.

A DALŠÍ VYBAVENÍ

Je dobré, když má skialpový batoh zvenčí také síťku na helmu a poutko pro upnutí cepínu. Dobrá je také samostatná kapsa na lyžařské brýle a bezpečná vnitřní kapsa na doklady – ideálně voděodolná.

Zádový panel

Záda skialpových batohů mívají jednolitý povrch z materiálu, na který se nelepí sníh. Všelijaké prodyšné panely a síťky se nepoužívají, protože by se (třeba při pádu) zádový panel naplnil sněhem, který po zbytek túry jen studil na těle.

Příjemné je, když má skialpový batoh vstup právě přes zádový panel. Batoh položíte čelem na sníh, odklopíte celá záda a rychle se dostanete k tomu, co právě potřebujete – aniž byste museli přehrabat půl batohu. Navíc se snadno dostanete do batohu, i když na něm budete mít připevněné lyže.

15 - 20 litrů

Lehké batohy pro rychlé skialpové výšlapy, trénink na sjezdovce nebo amatérské závody.

 

20 – 35 litrů

Batohy pro celodenní túry, kdy s sebou musíte nést kompletní lavinovou výbavu, jídlo a pití, dostatek oblečení a případně také cepín a mačky..

 

35 – 50 litrů

Batohy pro vícedenní skialpové túry, při kterých s sebou potřebujete také věci na spaní či vaření, dostatek jídla a náhradní oblečení.

Skialpové batohy    

Lavinový batoh

Pokud se dostanete do laviny, batoh s airbagem jednoznačně pozvedne vaše šance na přežití. Dokonce vám nejspíš zachrání život. Nicméně není to batoh pro každý výlet.


Lavinový batoh využijete pouze při skialpinismu a lyžování ve volném terénu. Na letní túru do hor si ho nevezmete. A nejspíš s ním nevyrazíte ani na každou skialpovou túru – proč si ho brát například na výšlap na Lysou horu? 

  1. Je těžší než obyčejný skialpový batoh – zhruba o kilogram i více.
  2. Vleze se do něj méně věcí – část místa zabírá airbag a systém pro nafouknutí.
  3. Stojí násobně více – na druhou stranu právě vyšší investice vám zachrání život.

Vrstvy

BATOH NENAHRAZUJE SVATOU TROJICI

Podle statistik zůstane nad povrchem laviny 97 % lyžařů, kterým se podaří airbag aktivovat. Ale ani tak lavinový batoh nenahradí svatou trojici: pípák, sondu, lopatu. To musíte mít vždy s sebou – batoh je pouze nástavba.

Jak lavinový batoh funguje


Trhnutím za táhlo na ramenním popruhu aktivujete airbag. Ten se nafoukne do objemu okolo 150 litrů, a tak se během tří vteřin stanete největší částicí v pohybující se mase sněhu a zůstanete díky tomu plavat na povrchu laviny – nebo alespoň v jeho blízkosti. 

Pro nafouknutí airbagu se používají dva systémy – kartuše se stlačeným plynem, nebo kompresor s akumulátorem.

Kartuše

Původní systém vynalezený v roce 1986 – dodnes využívaný a zdokonalovaný. Stlačená směs plynů se z kovové či karbonové kartuše přepustí do vaku, který se tím nafoukne.

Výhody: nižší hmotnost, zabírá v batohu méně místa. V podstatě primitivní systém, na kterém se nemá co pokazit.

Nevýhody: airbag můžete aktivovat jen jednou a pak musíte pořídit novou kartuši nebo ji zaslat výrobci k naplnění. Před cestou letadlem si musíte u aerolinky zjistit, jak batoh s tlakovou nádobou přepravovat.

 

Kompresor

Novější systém – od roku 2014. Vak se nafukuje okolním vzduchem, který dovnitř vhání kompresor napájený akumulátorem.

Výhody: airbag můžete aktivovat opakovaně i během jedné túry a také kdykoliv otestovat jeho funkci. Nečekají vás žádná omezení při cestováním letadlem.

Nevýhody: vyšší hmotnost, zabírá v batohu o něco více místa. Musíte myslet na nabíjení akumulátoru.

 

Skialpové batohy    

Další dobré skialpové rady

Skialpové boty     Skialpové lyže     Skialpové pásy     Skialpové vázání    

Zalyžujte si za pár kaček! Půjčovna špičkového lyžařského vybavení